Jumaat, 23 Januari 2009

Kenali Keluarga Saya (Bhg.1)

Salam kepada semua, kali ini saya ingin memperkenalkan ahli keluarga saya yang amat saya cintai kepada anda...
Suami saya,
Wan Ahmad Kamal Bin Wan Din
Beliau dilahirkan di Alor Setar, Kedah, adik bongsu lelaki tunggal dari 3 orang adik-beradik perempuan.. Wan Hajar, Wan Zainah & Wan Saleha, cucu kepada Shahbandar Kuala Wan Abdullah bin Dato'Seri Indera Mambang Senggara Shahbandar Kedah Wan Mohamad Taib.
Beliau sangat berbudi pekerti serta berbakat didalam bidang seni, amat mahir melukis, bermain biola, gitar dan juga piano, banyak lagu-lagu dan lirik telah diciptanya semasa beliau berkhidmat dengan Radio Malaya dan juga RTM, antara ciptaannya yang masih dikenali sehingga kini adalah lirik untuk lagu patriotik "Tanah Pusaka", lagu-lagu saya seperti "Kekasih Pujaan", "Selamat Malam", Hidup Ibarat Mimpi", "Seribu Janji", juga untuk lagu istimewa "Namun Ku Punya Hati" nyanyian Rohana Jalil yang mana telah menjadi juara didalam pertandingan "Pesta Lagu Malaysia Ke2", lagu itu telah dicipta, dirakam dan dinyanyikan semula oleh Freddie Fernandez didalam album "Dari Revolvers", serta banyak lagi lagu-lagu untuk artis-artis popular tanahair seperti Jamal Abdillah, Salamiah Hassan, Ahmadi Hassan, A.Ali, Noreen Noor, Malek Ridzuan, Mazuin, L.Ramlee, Wah Idris dll. Kebanyakan hasil ciptaannya tidak diketahui ramai kerana beliau sering menggunakan nama-nama samaran didalam karyanya.
................................................................................
Wan Ahmad Kamal... dialah orangnya yang telah mendidik saya sehingga menjadi penyanyi yang diminati ramai suatu masa dulu, dia mengajar saya tentang segalanya untuk menjadi penyanyi yang berjaya, bermaruah dan dihormati, dia sentiasa memberikan perlindungan kepada saya dari segala perkara yang buruk dan tidak diingini semasa saya berada didalam dunia seni. Tanpanya mungkin saya tidak akan dikenali, diminati dan dihormati seperti sekarang. Saya bersyukur kehadrat Allah S.W.T. diatas segala pemberianNya.
Saya telah berkahwin dengannya pada 23hb.September 1960 di Gombak Setia, Kuala Lumpur dan suami saya telahpun kembali kerahmatullah pada tanggal 27hb.Jun 1986, walaupun setelah sekian lama saya kehilangan beliau, namun hati saya akan tetap mencintainya buat selama-lamanya... Insyallah !
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Anak-anak saya, semuanya ada 4 orang, 2 lelaki dan 2 perempuan, 3 masih hidup dan 1 sudah meninggal dunia.
Anak sulong saya, Wan Shakhariah Anum(Wan Anum)
Wan Anum lahir di Kuala Lumpur, beliau pernah bergiat dibidang seni sejak tahun 1981 sebagai penyanyi latar bersama Liza Aziz, kumpulan mereka dikenali sebagai "Lizawan", mereka terlibat didalam aktiviti konsert dan rakaman album untuk artis-artis seperti; Azean Irdawaty, Khaty/Khatijah Ibrahim, Yasmin Yusoff, D.J.Dave, Jay-Jay, Raziz Ismail, Rohana Jalil, Fauziah Ahmad Daud, Aman Shah, Azlina Aziz, Sheila Majid, Sharifah Aini, M.Nasir serta ramai lagi artis-artis tanahair, dan telah terlibat sepenuhnya didalam konsert dan rakaman album Allahyarham Sudirman Haji Arsyad. Dengan menjadi penyanyi latar kepada persembahan artis-artis terkenal tersebut, Wan Anum telah berpeluang bertugas keluar Negara, seperti ke Korea, Dubai, Kuwait, Indonesia, Singapura dan ke seluruh negeri-negeri di Malaysia.
Wan Anum juga pernah merakamkan sebuah album bersama Liza Aziz didalam "Lizawan", album tersebut juga pernah mendapat sambutan dengan lagu-lagunya seperti; Dunia Yang Ku Cuba, Zaman Gerak Cepat dll.
Wan Anum telah bersara dari bidang nyanyian pada tahun 1991 dan kini menumpukan sepenuh perhatiannya kepada rumahtangga dan mendidik anak-anak, telah 21 tahun berkahwin dengan Norazmy Bin Abd Rashid dan mempunyai 2 orang anak lelaki, Nor Syazwan Arasy dan Nor Akmal Asraff.
...............................................................................................................................
Gambar-gambar kenangan....
bersama-sama staff production Sudirman Haji Arsyad
bersambung ke Bhg2... dalam Pembinaan, Harap Maaf !